ZANZIBAR

Jambo sana!

Okej vi vet, vi uppdaterar kanske inte lika ofta som Kenza men vi har inte precis haft wifi 24-7. Vi landade torsdag morgon i Dar es Salaam, Tanzania och tog raskt en taxi till hamnen d'r vi hoppade pa en farja till Zanzibar. Lite lagom trotta efter massa resande borjade vi Tanzaniavistelsen med att fa kanna pa en smarre blasning och betalade dubbelt pris for nagot som vi trodde skulle vara en speedboat, men som visade sig vara en langsam bat med hela Ostafrikas befolkning pa. Fram kom vi i alla fall och lyckades efter mycket om och men ta oss igenom passkontontroll med passen i behall. Niclas hade som tur var last innan att det var vanligt forekommande med falska kontrollanter och vi fick tjafsa oss ifran tva stycken som kravde att fa kolla vara "halsointyg". Stone town, den gamla delen av Zanzibars "huvudstad" Zanzibar town kom att bli var bas for tva dagar framover.

Efter att ha bytt hotell tre natter i rad pa klassiskt Sydamerikavis bestamde vi oss for att vi var varda lite semester som mjukstart. Igar anlande vi till en liten ort vi dnamn Kendwa pa norra Zanzibar. Har har vi bokat hotell for tre natter vilket ar ovanligt for att vara oss.

Hittills har Zanzibar inte alls varit som jag (Lovisa) hade forestallt mig. Daligt palast efter tva veckors tentapluggande trodde jag att Zanzibar skulle vara sjukt lugnt och glest befolkat med en ras lyxhotell och saledes en mangd turister som skulle kanta langa vita sandstrander. Jag hade bade ratt och fel. Langa vita sandstrander hade jag prickat in och pa Kendwas strand tillbringar vi hela dagarna. Jag hade dock fel angaende relationen mangden turister och befolkning som var tvartemot vad jag forestallt mig. Lokalbefolkning finns det manga av. Stone town ar ett myller av manniskor, trafik, marknader och tranga grander som bildar labyrintlikt natverk genom staden. Aven har borta pa Kendwas vita strand pa andra sidan on finns lokalbefolkningen representerad och arbetslosheten ar tydligt synbar da manga unga manniskor,  framst man (sk dwellers), hanger pa stranderna i forhoppning om att kunna tjana en liten slant pengar pa vad som helst eftersom att andra jobbmojligheter lyser med sin franvaro. I annat fall blir stranden en samlingspunkt for att fa snacka och ha lite trevligt i vantan pa att en mojlighet kan dyka upp. Turister ar daremot en bristvara! Det kanns lite som lugnet fore stormen nar vi gar runt och ar relativt ensamma pa stranden. Eller ja, det finns en del backpackers har men stranden ar sa djup och bred att det finns gott om utrymme for alla att sprida ut sig pa. Du maste nastan anstranga dig om du vill lyckas tjuvlyssna pa andras samtal. Inte heller blir det nagonsin brist pa solstolar.

En stor, vit, finkornig sandstrand med klart turkost vatten nastan for oss sjalva alltsa. Vi bor i en bungalow pa en liten klipphall ovanfor stranden och imorgon ska vi ut och snorkla pa en av varldens basta snorklingsplaster. One may indeed call it paradise.

For er lyxlirare dar hemma kan det tillaggas att det finns lyxiga resorts har ocksa, de ligger bara vid andra fina langstrackta strander pa andra delar av on. Pa Zanzibar finns det liksom ingen anledning till platsbrist.

















Nu sitter Niclas och skriver pa en lite utforligare beskrvining av Stone Town som kommer publiceras har ovanfor sa jag lamnar er sa lange.

Take care my sweet firends! Eller baadaye som vi sager har (vilket betyder "senare").

Kommentarer
Postat av: Mimmi

Jabbidabbidoo härligt att sitta hemma i soffan och ändå känna att man är "med" - Kurre hälsar ser föresten att DIF vann mot Syr 3-0 just nu på tv!:) kul! Krama varandra!

2011-06-20 @ 22:11:04
Postat av: Ann

så skönt att se en uppdatering även om jag förstår att det inte är lätt att komma åt dator. Ser väldigt "Afrika" ut på bilderna. Trodde också att Zanzibar var som en gigantisk resort. Tur att mina ungar ger sig ut i världen så jag lär mig-

jag med ;-). Bästa sortens resande, jag får vara i Palma och samtidigt via bloggen upptäcka världen via er. Bara det att jag redan saknar er..

Lots of love! Och Glad midsommar! Puss Ann

2011-06-21 @ 20:39:20
Postat av: Ann

Äntligen! som Fylking säger, vad kul att höra från er,Tack :-)Skrev nyss ett långt inlägg på kommentarsfältet som bara försvann. Cyberspace.

Morr..Fina kort och ser väldigt afrikanskt ut. Bra - då vet jag att ni klev på rätt flight:-)Låter som en annorlunda kontinent mot den ni reste runt i sist..Spännande :-)

Saknar er men ser fram emot att läsa bloggen från solstolen i Palma, bästa sortens resande:-). Lär mig så mkt av er men saknar er. Mycket. Redan. Hmm

Lots of love! Puss Ann

2011-06-21 @ 20:49:28
Postat av: Ann

Förlåt kommentars bombningen :-)Jag är INTE senil. Skrev 3 inlägg som bara försvann och efter en halvtimme dök 2 upp samtidigt. Nå´n jag missat att muta :-). Är nu i tangentbordskarantän (=soffan). Hädanefter blir det en kommentar om dagen säger pappa L. Puss

2011-06-21 @ 21:26:25
Postat av: Mimmi

Tror ni inte det var ett långt reportage på Aktuellt om Rwanda idag! Ser jättefint ut inte alls som jag trott:) Fin natur de visade bergsgorillor o turister på lodge i Musanze i norra Rwanda, ekoturismen hjälper verkligen ortsbefolkningen! Nu ska vi äta lite jordgubbar kram M

2011-06-21 @ 21:30:53
Postat av: Lennart

Hi kids!

Letade efter Niclas´ beskrivning av Stone Town och hittade den så småningom i förra årets blogg från Sydamerika! Jag vet inte om ni kan flytta över den för att underlätta för alla ivriga läsare.

Själv ska jag försöka att endast skicka detta inlägg en gång ;)

Sköt om er!

Lennart

2011-06-22 @ 07:33:30
Postat av: Mormor Erika

Ja man lär så otroligt mycket av Er - trodde förstås att Zanzibar är en riktig ecklusiv pärla för turister. Så roligt att höra från Er och Ni det finns bara ett par som NI!! Var rädda om varann!

Nu siktar vi in os på Midsommar med Berit och ATle - alla andra i familjen är ju borta! Jonas far till Västkusten idag och vi hade mycket roligt med honom - men nu kommer tjejerna i Taylifamiljen på söndag och denises häst som morfar ska dra hem!!!! Vilken ära för honom!! Såg ett härligt reportage om Ruwuanda igår på TV som gav en hel del.

Älskar Er.

Kram mormor

Honey ser på migoch naturligtvis är det ju för att hon hälsar till Er.

2011-06-22 @ 16:11:22
URL: http://lovisaniclas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0