Snorkling

Dag..eeh..5? Ja! Sakerhetsraknade pa fingrarna nu (ar inte I basta tankeform just nu, hjarnan star lite I vilolage har borta i hakuna matata-land). Dag 6 ar det idag vilket innebar att vi snorklade pa den femte dagen av vart aventyr. Vi akte ut med en bat till en liten o pa zanzibars ostra sida vid namn Mnemba dar snorklingen skulle aga rum. For att vara tydlig akte vi till korallrevet utanfor Mnemba och satte inte en fot pa sjalva on, da denna ags av ett hotell med ett icke-backpackervanligt dubbelrumspris pa typ 2000 USD per natt.

 

Jag, som aldrig har snorklat tidigare, spanade misstanksamt ut mot horisonten efter hajar men insag snart att revet skyddade mig fran dessa bestar, yiiehaa! Snorklingen var i alla fall otrologt harlig och vi spenderade drygt 2,5h under vattenytan med alla mysiga firrar. Vi fick halsa pa alla kandisar fran ”Hitta Nemo” och aven se Nemo i sitt lilla anemonbo. Manga fiskar var valdigt oradda och jag forlorade mig sjalv i min egen entusiasm ett tag (uttryck snott fran Halsonuniversitetets Peter Stralfors) och inbillade mig att det var ett bevis pa min formaga att smalta in nar de lat mig simma med i deras stim. Atminstone maste det varit ett bevis for att de gillade mig liiite extra mycket. Kom sedan pa att fiskarna har forsumbara hjarnor och borjade skratta for mig sjalv, vilket ledde till en av flera kallsupar, som tvingade mig upp till ytan, dar jag insag att jag hade dissat min egen snorklingsgrupp till forman for att hanga med mitt nya fiskgang...

 

Anyhow lyckades via se fiskar i alla mojliga storlekar, former och otaliga farger. Varje gang man trodde att man sett alla fisksorter som revet erbjod stotte man pa en nya intressant fargkombination. Jag lyckades till och med fa se en lion fish!

 

Vi lyckades ta en del bilder under vattnet och slanger upp ett smakprov till er har. Resten sparar vi sa vi har nagot att visa er nar vi kommer hem :).

 

Sist kan vi namna att vi har det grymt och har mott massa trevliga manniskor fran olika lander. Vi vet inte hur lange vi stannar pa Zanzibar men snart ska vi nog resa till fastlandet och borja bege oss mot Serengeti. Forhoppningsvis (om vi har riktigt mycket flyt) lyckas vi se lite av migrationen. Annars har vi en chans igen nar vi kommer in i Kenya och kan ta den fran andra hallet. Var enda tidshallhake ar 15 july da vi har bokat att fa se bergsgorillorna i Uganda (jaaaaara!).

 

Over and out rafikis!

 


Kommentarer
Postat av: Lennart

Hej ungar!

Ni verkar ju ha helt underbart, häftiga snorklingsbilder!

Här i Barcelona sitter vi just nu på 22:à våningen på Hotel W och tittar ut över Barcelona, stranden och havet i en enda vy. Således inget svenskt midsommarfirande för oss heller (det är midsommarafton imorgon om ni glömt det), men det visar sig att här i Barcelona firar man att det är årets kortaste natt med jätteparty på både hotell och strand, vilket avslutas med fyrverkerier på stranden nedanför vårt fönster. Vi räknar med att se en del migration av katalaner framåt kvällen (minst 100 000 på stranden framåt kvällen räknar man med) men just nu ligger de som döda sillar.

Take care!

Lennart & Ann

2011-06-23 @ 17:49:03
Postat av: Mormor Erika

Oj oj vad sugna vi blir att se afrika nu när Ni ger oss så underbara detaljer om vad Ni gör. Nu väntar vi gästerna till Midsommarfirandet och solen börjar titta fram.

Var rädda om Er

och vi tänker på Er ofta.

Massor med kramar från Morfar, Mormor och Honey

2011-06-24 @ 15:41:29
URL: http://lovisaniclas.blogg.se/
Postat av: marianne rudolfson

Hej på er! Så härligt att få ta del av ert äventyr igen på bloggen. Vilka bilder ser lika fantastiskt ut som det verkar. Vi har firat traditionellt midsommarfirande på Fåglarö och solen sken hela dagen. När vi åkte ut på torsdagen var det däremot storm och ösregn. Inte utan att vi tänkte på er och Zanzibar då. Hoppas ni har det fortsatt toppen massor av kramar från Marianne och alla andra hälsar så gott också från ön

2011-06-25 @ 22:20:19
Postat av: Kuzzen Jonas

Hej! Bilderna är helt otroligt fina! Saknar er så kom hem snart ;) Gymnasievalen kommer på fredag(i övermorgon) så jag väntar med stor förväntan. Ta det försiktigt men glöm inte att njuta. Jag blir så avundsjuk och vill också åka när jag ser allt detta, hehe. Ses när vi ses! Hälsningar Jonas

2011-06-29 @ 21:56:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0