Dag 5: Sista dagen i Buenos Aires

Idag var sista dagen i Buenos Aires innan vi aker vidare till vattenfallen i Iguazú. Eftersom vi var ute till sex igar och var tvugna att ga upp redan kl nio idag for att hinna med allt sa har vi varit ganska trotta idag. Vi lyckades trots allt att pallra oss ivag till en marknad i San Telmo utan att riktigt veta sa mycket om den. Vi hade inte trott att den skulle var sa himla speciell, men blev verkligen positivt overaskade nar vi kom dit!  Alla stand var inomhus och mer eller mindre permanenta. De var fyllda mest med olika antika prydnadssaker och liknande, den ena prylen roligare an den andra. Men det roligaste var anda att allt var sa fantastiskt uppstallt i standen, som var fullkomligen oversvammade med prydnader och annat. Jag vet inte mer hur jag skulle kunna beskriva det men vi tog en del bilder sa forstar ni kanske.

Det roligaste standet vi sag. Det var verkligen en overaskning nar vi trodde att vi skulle komma till en dussinmarknad och sag det har nar vi gick in!

Vi har hittat de forsvunna mynten! (se inlagget om de argentinska mynten)

Nu ska vi alldeles strax aka till busstationen for att aka vidare. Kameran och Ipoden laddas for fulla muggar. Ifall det ar nagon som undrar sa bor vi pa ett stalle som heter Hostel Sweet Hostel i atminstonde tva dagar fran och med imorgon. (I natt sover vi ju pa en buss).

Vi ska dessutom bara upplysa om att man kan kommerntera under vilken blog-post som helst, inte bara den langst ned. Var som helst gar dock bra. Det ar upp till er :)

Hasta luego!

Microcentro och nattliv, dag 4

Argentinare ar verkligen nattdjur. Efter att ha vaknat tidigt varje morgon och dackat klockan tio varje kvall pga tidsomstallningen bestamde vi oss att vi pa fredagen skulle ga ut och kanna pa Buenos Aires mytomspunna nattliv. Det gick sadar. Klockan nio nanting kom vi tillbaka fran middagen och hade fem timmar att underhalla oss innan vi kunde ga ut. Det ar namligen strikt forbjudet att ga ut innan klockan tva har. Egentligen ar du pensionar om du gar ut innan klockan fyra men tva ar absoluta gransen. Efter tre timmars chipsatande och annat tidsfordriv bestamde vi oss for att ta en liten argentinsk powernap. Tydligen ar det sa det gor har nere innan middagen for att orka vara uppe sa sent. Vi maste dock erkanna att vi inte riktigt bemastrade tekniken utan fem, sex nagon gang pa morgonen vaknade vi med kladerna pa och insag att vi hade missat utgangen. Battre lycka nasta gang helt enkelt.

Pa lordagen (dag fyra) akte vi till den superstora trevanings busstationen, som helt seriost ar stor som arlanda. Dar kopte vi biljetter till Iguazú, ett av varldens tre mega-vattenfall. Vi kan visserligen boka bade buss, boende och utflykter fran hostelet vi bor pa har men vi tycker bada att det kanns roligare att fixa sjalva. Det blir lite mer aventyr helt enkelt. Dessutom ar det kul att rora sig ute bland sa mycket argentinare som mojligt och verkligen insupa kulturen samt ova spanskan. Efter nagra dagar med mycket spanska borjar jag (Niclas) forsta en del av vad de sager, och kunna hanga med i samtalen som lovisa har med olika porteños (Buenos Aires-bor). Klockan tjugo i atta ikvall satter vi oss pa en ca 20h bussresa mot Iguazú. Vi har kopt forsta klass-biljetter dar stolarna gar att luta tillbaka 180 grader sa det ska nog ga bra.

Annars igar var vi runt i microcentro (centrumets centrum) och besokte bland annat presidentpalatset Casa Rosada. Vi var aven i hamnstadsedeln Puerto Madero som i princip ar massa lagenhetskomplex uppsmallda vid vattnet.

Utanfor Casa Rosada (presidentpalatset). Kanner ni igen balkongen som Juan Perón och Evita talade till folket ifran?

Infor utgangen igar forberedde vi oss battre och at middag vid tolvtiden (normal argentinsk middagstid) pa ett litet "hal i vaggen"- stalle, som sag riktigt sunkigt ut utifran men som vi blev tipsade om i var guidebok. Dar serverade de i alla fall fantistiska kottbitar och pommes-frites som de hade lagat sjalva fran grunden for resonabla 80 kr inklusive dryck. Power napen tog vi den har gangen slugt nog innan middagen istallet for efter. Vi hade bestamt oss for att  samla lite oppenhetspoang och ga ut med vem som helst fran hostelet, hellre an att ga ut bara vi tva. Strax efter tva var det vi och en 40+ tysk med tveksam dialekt som begav oss ut i natten. Han hade intressanta historier om hur han velat starta om och darfor flyttat till Uruguay for att ingen nagonsin skulle orka halsa pa honom dar (typ). En hel del kring honom var lite smasuspekt men kul hade vi i alla fall. Klubben vi gick till var Buenos Aires mesta hot spot just nu Asia de Cuba (extremt knappt namn) som lag i samma byggnad som Hilton. Klubben var mork och lagom stor med lite alternativa kristallkronor i taket samt en stor buddistisk staty som lag over baren. Stamningen var avslappnad och trots att det verkade som att alla fick komma in (dock kan vi beratta att vi tillslut lamnade fleecarna hemma kvallen till ara) var det inte alls draggigt. Asia de Cuba ar ett stalle vi rekommenderar och garna besoker igen. Nattrundan slutade runt sex da vi pa hostelet tog en sista ol med tysken och drog lite spanska vitsar med den grymt trevliga barntendern. Det ar fantastiskt hur bra spanskan blir efter nagra glas. Tre timmar skonhetssomn senare (nio i morse) ringde klockan for frukost och utchekning. Det ar hart att vara oss ibland.

Halvags misslyckat forsok att fanga atmosfaren

Btw far vi tillagga att vi ar besvikna over nyheten att Zlatan byter till Milan. Det trodde vi verkligen inte om honom. Vart tog moralen vagen? Inte kan vi tro pa att Pep skulle vara dum.

Recoleta, dag 3

Det ar den fjarde dagen idag men vi laddar upp gardagens bilder for det tar sa lang tid att ladda upp bilder med internet har.

Igar var vi i stadsdelen Recoleta som ar mest kand for sin overdadiga kyrkogard. Istallet for vanliga gravstenar har man byggt stora monument vilket nastan far kyrkogarden att likna en liten stad. Den ar verkligen hapnadsvackande. Det ska tillaggas att det bara ar mycket formogna personer, presidenter och gamla kulturpersonligheter som ligger begravda har (t.ex. Evita).

Dag 3: Argentinas monetara system

Argentinas monetara system ar en katastrof men invanarna ar hjalpsamma.

Vad menar vi egentligen med katastrof undrar ni sakert nu. Jo, det finns tva saker som inte helt lyckligt interagerar med varandra utan forsvarar argentinska vardag. Den ena ar att en bussresa kostar 1,10 1,20 eller 1,25 pesos (motsvarande det dubbla i kronor). Problemet ligget saledes inte i att det ar dyrt att aka kollektiv (tvartom, Argentina ar ett kollektivt foregangsland!). Nej, problemet ar att priset inte ar satt till i alla fall tva hela pesos. Har kommer den andra interagerande parten in. I Argentina ar tva pesos den minsta valoren pa en sedel.

Alltsa, tva pesos ar den minsta mojliga sedeln och bussresorna kostar aldrig tva pesos. Darfor maste dessa betalas med mynt.
Det ar har den verkliga slutklammen kommer.
Vardet pa metallen som mynten ar gjorda av ar storre an valoren pa mynten. Busschaufforer till exempel samlar pa mynt, smalter ned dessa och saljer materialet for ett hogre varde an vad myntens valorer tillsammans blev. Det har leder till att ingen vill lamna ifran sig sina mynt, eftersom det rader konstant brist!

Busschaufforerna vagrar att lamna ifran sig sina mynt. Du kan darfor inte lamna in en sedel och fa vaxel i mynt tillbaka. Detta leder till att du inte kan aka kollektivt om du inte har nagra mynt. Hur far man da tag i mynt? Forsta gangen fick vi vaxla en sedel till mynt med receptionisten pa vart forra hostel. Hon skakade pa huvudet och meddelade att "this is Argentina. This is how we do it here". Nar vi skulle aka var andra busstur och bara hade en tva-sedel lat busschaufforen oss aka gratis da han forstod att vi inte riktigt hade greppat myntsystemet. Nagon sedel ville han daremot inte ta emot i gengald. Samma bussresa kom en snall kvinna fram och gav oss mer an tva pesos i mynt for var tva pesos-sedel. Manniskorna har ar verkligen hjalpsamma! Sedan dess har vi vaxlat in fyra pesos i sedlar pa en mataffar (kassorskan var dock tvungen att be om lov av chefen forst) och tva pesos pa en kiosk. Kioskens forestandarinna kunde inte vaxla ett mynt mer an fyra kronor (trots att vi till och borja med handlade dar for att fa lite mynt i vaxel) men berattade att vi kunde ga till banken runt hornet och vaxla in vara sedlar.

Nu forstar vi hur myntsystemet fungerar. Alla gar till ett bankkontor och vaxlar in tio pesos i sedlar till mynt (tjugo kronor). Vi forsokte valxa in mer men det gick absolut inte. De var val radda att vi skulle smalta ner dem. Tio pesos at gangen ar max alltsa. Ett helt underbart och tidseffektivt system. Tycker ni inte? Nar man okade levnadsstandarden och fick manniskor att sluta behova oroa sig for hur man skulle fa mat for dagen, trodde man antagligen att denna energi kunde ga at till att arbeta. Man hade fel. Istallet gar all energi numera at till hur man ska fa tag i mynt.

Eller som Niclas uttryckte det; "10 argentinska pesos i sedlar = 20 kronor. 10 argentinska pesos i mynt = priceless".

Amen.

Och nagra svar pa kommentarer:
Mamma Ann: Vi bor numera pa Hostel Suites Obelisco
Pappa Lennart: Hahahah Solvi! Gud va sjukt! Spelar han fortfarande? Vi sag Sneijder lotta fram nagra lag medan vi letade efter ett matstalle i ett kopcentrum har men resten missade vi. Heja Djurgarn!
Arad: Det blir med storsta sannolikhet ingen cykeltur. Jag vill inte do / Lovisa. Jag vill inte fa spo / Niclas (okej jag skrev det dar / Lovisa)

La Boca, dag 2

Hola!

Vad roligt det ar att ni kommenterar. Da kanns det lite extra sporrande att uppdatera. Justja, innan vi glommer sa ska vi fortydliga att Palermo ar en stadsdel i Buenos Aires.

I det har inlagget tankte vi lagga upp nagra bilder fran arbetarkvarteret la Boca, som vi var i idag.
Vi skulle ta en buss tva kvarter bort och sedan fortsatta pa den, genom stadskarnan och till slutstationen som skulle vara vid sevardheten i la Boca. Sevardheten bestar i de fargglada husen framforallt pa gatan Caminito i norra la Boca. De manga fargerna kommer sig da  la Bocas arbetare ibland fick med sig nagra snuttar farg fran skeppen de arbetade pa. Man malade huset tills fargsnutten var slut och darefter fick resten av huset vanta pa nasta leverans farg, antagligen i en annan nyans

Karaktaristisk la Boca-fasad pa gatan Caminito.

Som sagt var, bussen skulle stanna vid Caminito dar vi skulle ga av och vara sakra bland alla andra turister. Var busschauffor ville dock annorlunda och avslutande sin rutt nagra gator innan. En snall gammal dam upptackte oss framlingar trots att vi entusiastiskt forsokte smalta in och upprepade mantrat "se ut som att du vet vart du ska". Ackompanjerandes henne tog vi oss i alla fall till Caminito. Kvarteret med de fargglada fasaderna var otroligt mycket mer turistigt an vad vi hade forestallt oss. Vi hade antagit att vi skulle spankulera i ett bostadsomrade men istallet hamnade vi i inagot som narmare kan beskrivas som ett Disneyland i miniformat minus berg- och dalbanorna. I utbyte hade de en Maradonakopia och barn som forsokte fa oss att ta kort pa dem for en peso. Stallet ar dock helt klart vart ett besok om nagon av er far vagarna forbi :). Det ska tillaggas att det ar fran la Boca som fotbollsklubben Boca Juniors kommer ifran. Vi hade funderingar pa att ga pa en Bocamatch pa sondag men utifran vad vi har hort ar det inte en sarskilt god idée att sticka ut pa staplats dar och nagot annat har vi inte rad med. Det blir till att stryka ett streck over den idéen helt enkelt.

Vi hann med en snabbvisit inne i centrum ocksa (microcentro som det kallas) nar vi var tvungna att hoppa av bussen for att klamma i oss lite hederligt Mc Donalds-krubb. Fran vad vi sag sag det ut som lite vilken storstad som helst. Om man i inte sag ponchosarna pa rad i skyltfonstret skulle det vara svart att veta att man inte befann sig i en europeisk huvustad. Darefter stack vi till Recoleta (kyrkogarden) for att komma fram en kvart efter stangning. Skam den som ger sig! Vi beger oss dit det forsta vi gor imorgon istallet.

Det som vantar oss framover i Buenos Aires ar en flytt (dels vill vi utforska centrum narmre, dels ar det for dyrt att bo har), ytterligare rundvandringar och turistande samt att boka var nasta anhalt Iguazú (vattenfallen). Vi har aven tankt att ta i alla fall en utgang (Buenos Aires ar tydligen varldens nattlivsmecka) men det ar sa himla kallt sa vi vet inte om det blir av. Det enda som raddar en fran forfrysning pa kvallen ar tva lager fleece och Buenos Aires kanns lite for trendkansligt for att man ska komma undan med den utstyrseln pà en nattklubb. Den som lever far se. Fortsattning foljer helt enkelt :).

Ciao!

Live fran Buenos Aires

Hola amigos!

Klockan ar tjugo i tolv har i Argentina och vi ska snart ut pa stan. Vi landade igar klockan atta pa morgonen och tog en taxi till Palermo, det hippaste kvarteret i Buenos Aires. Vi bad om att fa bli avslappta utanfor ett hostel vi last om i guideboken och efter lite forvirring (det sitter inga skyltar utanpa hostelen har utan man far ringa pa och hoppas att man hittat ratt) kom vi in och blev tilldelade det sista dubbelrummet de hade kvar. Med eget badrum dessutom *jippie*!

Vi fick en karta av receptionisten dar hon hade ringat in torget som var "the place to be" och tydligen lag supernara hostelet. Great! tankte vi... och satte av i helt fel riktning. Vi vandrade runt i kanske en timma, vridandes och vandandes pa kartan for att forsta at vilket hall vi egentligen skulle, innan vi bestamde oss for att ata lunch pa ett litet fargglatt hak med malade slogans pa spanska sasom "det ar inte gasten som ska vara tacksam over att vara har utan vi som ska vara tacksamma for att gasten ger oss den aran". I sann "spansk" anda fick vi tva ratter for bara 60kr/pers. Underbart!

Efter den valfortjanta pausen lyckades vi med hjalp av en glad argentinare forsta at vilket hall vi egentligen skulle ga. Vi misstanker starkt att hans nokia var ett valdigt nytt inkop da han hela tiden insisterade pa att kolla upp gatorna pa sin gps-funktion (och inte heller gav sig nar denna inte hittade alla vagar).

Vi vandrade nog runt toalt i fyra timmar (inklusive lunchen) innan vi hade tagit oss till Plaza Serrano (torget vi ursprungligen skulle till), utfroskat nagra andra hostel och till slut tog oss "hem" igen.

Sa vad kan vi saga nu om Palermo? Boende-potentialen ar skyhog! Alltsa, vi skulle verkligen kunna tanka oss att bo har :) (men har inga direkta planer pa det riktigt an, so dont worry just yet). Butiker, den ena sotare an den andra, avloser varandra och ar faktiskt just nu ett ganska plagsamt inslag for en stackars fattig backpacker. Hela Palermo ar dessutom proppfullt av alla sorters restauranger och barer. Valdigt mycket Paris moter New York. En del restauranger ar overdadiga och superstylade medan andra ger en mer romantiskt genuin bistrokansla. Det skulle vara lattare an lattast att spendera hela reskassan i Palermo, det kan vi med sakerhet konstatera. Utover det stora utbudet av barer, restauranger, kafeer, inredningsbutiker och kladmeckan ar dtt det har ar nagot liknande. Annars skulle jag beskriva det som Vilda Vastern moter Paris med sma stank av Disney. Vilda Vastern for att husen pa rad ar sa korta och sma, vilket ger lite kanslan av en Vasternstad. Paris for att manga ar romaniska med sma terasser och fint snidade detaljer. En slang av Disney kommer i och med de galet fargglada inslagen som poppar upp har och dar. Igar lamnade vi mest kameran hemma med idag ska vi ut och fota lite sa att vi kan illustrera vad vi menar :).et riktiga graddet pa moset hur sota alla bostadshus ar! For alla som varit i meatpacking district i New York skulle jag kunna saga att det har ar nagot liknande. Annars skulle jag beskriva det som Vilda Vastern moter Paris med sma stank av Disney. Vilda Vastern for att husen pa rad ar sa korta och sma, vilket ger lite kanslan av en Vasternstad. Paris for att manga ar romaniska med sma terasser och fint snidade detaljer. En slang av Disney kommer i och med de galet fargglada inslagen som poppar upp har och dar. Igar lamnade vi mest kameran hemma med idag ska vi ut och fota lite sa att vi kan illustrera vad vi menar :).

Hjalp! Vad langt inlagget blev! Nu ska vi nog avrunda. Pa eftermiddagen gick vi i alla fall pa Evitamuséet och sedan at vi pa en pizzeria (efter att som vanligt ha tappat bort oss i Palermo). Sedan stupade vi i sang vid klockan tio.

Nu har klockan hunnit bli efter tolv och vi ska rora oss mot Recoleta (ett distrikt med Argentinas lyxigaste kyrkogard dar bland annat Evita ar begravd) och La Boca (det fargglada arbetardistriktet).

Ta hand om er nu sa gor vi det samma!
Nic & Pix

Knappt ett dygn kvar!

Hej alla söta, snälla och glada!

Imorgon tisdag kl. 19.30 avgår planet mot Paris där vi hoppas hinna med anslutande flight till Buenos Aires.

Vi vet att många av er är mer eller mindre (om än pyttelite) oroliga för hur det här ska gå och vår tanke med bloggen är delvis att kunna stilla er oro lite. Vi ska försöka att uppdatera så mycket som möjligt och delge er lite tankar, planer och visa några utvalda häftiga bilder. Kanske slutar det så att alla ni oroliga själar blir så inspirerade att ni kopierar vår resa en vacker dag.

Publicerar här en bild på vår troliga resväg (markerad med rött). En möjlig liten avstickare är markerad med orange. Niclas kommer säkert att tycka att det är superpinsamt att jag i det första blogginlägget använde mig av en bild redigerad i Paint (som säkert är såå -98). Skulle inte förvåna mig om han raderar hela inlägget i smyg av just den anledningen så passa på att plugga in resvägen medan ni kan!

Det som är helt säkert är att vi landar i Buenos Aires och avslutar i Lima. Vägen däremellan är inte helt bestämd utan vi får se lite i vilken takt vi orkar utforska saker och ting. Några möjliga resmål mellan B.A och Lima är Iguazú (vattenfall), Mendoza, Salta, Villazón, Tupiza, Salares de Uyuni, Potosí, La Paz, Amazonas (kan tänka mig att några hajar till över att äntligen känna igen ett namn), Titicaca-sjön med närbelägna städer, Cusco, Machu Picchu, Ica och Nasca. Finns också en möjlighet att vi kastar oss in i Chile och gör Santiago, Viña del Mar och Valparaíso osäkra.

Glöm inte att titta in på bloggen då och då för att se var vi tar vägen :).

Vi (jag tar mig friheten att inkludera Niclas även om han inte har en aning om vad jag skriver just nu) avrundar med den lite klassiska;